diumenge, 23 d’octubre del 2016

"Carles Santos, pirómano de pianos". La revista Doce Notas ressenya la biografia del compositor

A banda de la música, l'art de Carles Santos també és reconegut per unes escenografies provocadores i iconoclastes, en les quals elements com el piano, l'instrument amb el qual apareix més lligada la seua carrera, pot ser representat de la manera més atrevida i sorprenent, com en aquella ocasió en què va muntar una falla de dotze pianos, amb cremà inclosa. Aquesta anècdota, una de les tantes que recull la biografia "Carles Santos i Ventura" d'Alícia Coscollano, serveix de títol per a la ressenya que Iván Sánchez-Moreno publica a la revista especialitzada Doce Notas.

"Carles Santos, pirómano de pianos" repassa el contingut del llibre, una conversa entre la periodista i el compositor sobre la obra i la seua vida. Avantguardia de difícil etiqueta, Santos és proper a les influències de John Cage, el grup Fluxus, i a les figures de l'escena barcelonina com Joan Brossa i Pere Portabella. Quant a la seua biografia, l'article recorda la precocitat del vinarossenc, quan interpretava Beethoven amb quatre anys, per a inquietud de la seua família. "Éste es un ejemplo de la neurótica obsesión musicofílica que ha sentenciado en buena medida la trayectoria vital de Carles Santos. Prueba de ello es la intensísima relación de amor-odio que siempre manifestó con respecto al piano. De hecho, la sola mención de su nombre basta para que muchas casas de pianos rehúsen alquilar uno de sus instrumentos", assenyala Sánchez-Moreno.

Anécdotas como ésta son las que ha compilado Alícia Coscollano en este breve ensayo biográfico. No obstante, y dada la formación periodística de la autora, nos encontramos ante todo con una revisión de fugaces instantáneas del pasado y curiosidades de todo tipo sin un hilo cronológico definido. Carles Santos i Ventura: Resum biogràfic es, como apunta el subtítulo, una rápida introducción a una de las personalidades más fascinantes y perturbadoras de nuestro suelo patrio. La mitad del libro lo integra un texto escrito en valenciano que serpentea entre los recuerdos que el propio Santos va desbrozando a lo largo de una serie de entrevistas. El resto de páginas que cierra el libro reúne algunas fotografías del álbum familiar de Santos, como también de su catálogo artístico.

Podeu llegir la ressenya sencera tot clicant ací.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada