Apunta't al Club Lector

dilluns, 10 d’octubre de 2016

El Levante de Castelló entrevista Joan Bofarull, autor de "Les muixerangues valencianes"

Tot aprofitant la passada presentació de Joan Bofarull a Castelló, el periodista Xavi Prats, de l'edició de Levante a la capital de la Plana l'ha entrevistat amb motiu de la publicació de "Les muixerangues valencianes", l'obra que tracta de la tradició festiva de les torres humanes arreu del país, tant les antigues i consolidades com aquelles que han començat a brollar.

Bofarull, expert en castells, va aplegar a les muixerangues a partir de la recerca en l'origen d'aquest tret cultural català. "Me di cuenta de que no eran muy conocidas y que son sorprendentes y muy interesantes por su actividad y por su diversidad. Entonces decidí hacer esta investigación porque me parecía que había interés y porque la gente está descubriendo las «muixerangues» valencianas", apunta l'autor reusenc.

Apunta que dins de les seues diferències, les torres humanes més tradicionals hi compten amb unes característiques comunes: a part de la torre en si mateixa, hi ha dansa, hi ha una celebració religiosa i una part de burla. Mentre, les noves muixerangues han començat a destacar "como movimiento asociativo y social. En todos los procesos de recuperar la tradición se hace primero una búsqueda y a partir de lo que conocemos se hace una reconstrucción".

Bofarull també hi posa sobre la taula les semblances i diferències entre muixerangues i castells: "Aquí en las «muixerangas» es diferente; tal vez en Algemesí que hay dos collas sí que hay más rivalidad, pero en las otras todas hacen piña unas con las otras, hay un ambiente más festivo, que yo digo que es más valenciano, más barroco, con colores, música y de manera más improvisada. En los «castellers» hay más disciplina deportiva, de mentalidad, objetivos, resultados... prácticamente una visión empresarial y tal vez se han perdido un poco los valores de hermandad, de integración y demás. "

Podeu llegir l'entrevista sencera tot clicant ací.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada