dissabte, 3 d’agost del 2013

"Quan la mare dóna el pit al bebè es crea un vincle molt important entre els dos". Entrevista a Maria José Llorach, autora de "Jo somiava…"

Maria José Llorach ha publicat "Jo somiava…", un conte dirigit tant a las mares com als infants. Llorach és membre de l'Associació Mares, Pares i Fills, que impulsa activitats i jornades per donar a conèixer els avantatges d'una lactància materna natural i dels grups de suport.


D'on sorgeix la idea del conte "Jo somiava ..."?

Quan va néixer el meu segon fill vaig anar al taller de lactància. Allà es va crear una associació de maternitat i criança, en la qual em vaig involucrar molt i des de la qual em vaig adonar que podia posar la meva creativitat, el meu treball amb una finalitat amb algun valor afegit, una cosa molt diferent del que havia estat fent fins al moment com a dissenyadora gràfica. Vaig començar a fer contes. Vam crear l'associació Mares Pares i Fills on es pretén difondre informació que pugui ajudar a les famílies. Ja en l'associació es va crear una revista amb el mateix nom amb aquesta finalitat. Els contes era també una altra forma on poder transmetre valors i informació que pugui ajudar d'alguna manera. 

Quan va néixer la meva primera filla l'experiència sobre la lactància va ser un desastre des del primer moment. Fins a l'extrem que em van haver d'operar per una mastitis, vaig agafar tal infecció que ni els antibiòtics em van fer efecte. La meva informació sobre la lactància era gairebé nul·la. Llavors jo no sabia res sobre els tallers de lactància. Amb el segon fill tot va canviar, ja embarassada vaig anar al taller de lactància. Allà hi vaig aprendre moltíssim i em van ajudar moltíssim. Vaig tenir la sort de coincidir amb Merche Jovaní la matrona que col·labora en el nostre conte, una de les millors que hi ha a la comarca. També agrair a la resta de les infermeres, especialment a Cristina. 

La qüestió que sempre havia pensat com de diferent que havia estat de no tenir informació, a tenir-la i compartir qualsevol problema amb els professionals i mares del taller de lactància. Així que des d'aleshores sempre havia tingut al cap fer un conte on donar informació a les mares per ajudar-les a l'hora de donar el pit i reforçar la importància dels tallers de lactància. Li vaig proposar a Mar Espinosa si volia ajudar-me en el projecte i de seguida va acceptar.

A qui va dirigit?

Tant a les embarassades per donar-los informació útil que els pugui ajudar a tenir èxit en la lactància com als nens perquè ja des de petits vegin aquest tipus de cultura com una cos
a normal i natural.

Què és el que transmet el contingut?

Diverses coses: 
Informació per a tenir èxit en la lactància, per això s'ha afegit al conte les 10 normes segons l'OMS per a una lactància amb èxit.
Difondre aquest tipus de cultura cap a la lactància, però també una criança amb afecció. S'ha demostrat també l'important que és cobrir les necessitats no només físiques en el nadó sinó també emocionals. Ja que aquestes últimes no es tenen en compte moltes vegades titllant-les de que aquestes malcrien o malacostumen el nadó. I repercuteixen enormement en l'edat adulta. 
Intentar conscienciar els professionals de com vulnerables són les mames al tenir un fill i l'ajuda que necessiten. Que els familiars sàpiguen respectar l'espai que necessita la mare els primers dies. 
Informar de l'existència dels tallers de lactància, on poden ser ajudades i el beneficiós que és compartir les experiències amb les altres mares. 
Com diu la Merche, la matrona, en la seva carta, despertar l'instint natural que tota mare té i que hem perdut.

Com ha estat el treball amb Mar Espinosa?

¡Meravellós! Mar és una persona fantàstica i creativa. Sempre que s'uneixen diverses persones en un projecte, aquest millora. Mar ha ajudat en la fundació de les dues associacions de maternitat. És psicòloga i educadora social, a més de treballar i dirigir un centre de reforç escolar. A més li agraden molt els llibres i contes. Li agrada també escriure. Així que la idea li va encantar. A més d'escriure el conte és ella qui va proposar la genial idea que pugui obrir-se pels dos costats unint les dues històries en una imatge central. La qual cosa el fa un conte molt original. 
Quina és la importància de la lactància materna i dels grups de suport?

Molta. D'una banda la llet de la mare és l'única que conté tot el que necessita el nadó. És el millor. Encara que hi hagi avui en dia molts avenços sobre les llets artificials i en cas de ser necessari aquí estan i cal donar gràcies per això. Però no mai podrà estar a l'altura de la llet natural del pit de la mare. A més quan es dóna el pit al bebè es crea un vincle molt important entre els dos, important per a la seva salut. Cal donar aquesta informació perquè les mares siguin conscients d'això, però no mai obligar, cal saber també respectar altres decisions i intentar ajudar de la millor manera. 

Els grups de suport com els tallers de lactància són molt importants tant a nivell d'ajuda entre els professionals que t'atenen, però tan important o més és el que es comparteix amb les altres mares. Aquí te n'adones que no estàs sola que el que tu estàs passant ho està passant una altra o ho ha passat. Comparteixes i aprens molt de les altres mares.

Com valores la rebuda que ha tingut el conte?

Molt bona i agraïda. Hi ha encara que moure'l més perquè la gent el conegui, però aquí estem. Agrair de tot cor a la gent que ens dóna suport, ens felicita, que està col·laborant en la seva distribució i en la compra d'ells. Vullc agrair especialment a Cristina, la propietària de la botiga de Cuquis de Benicarló, perquè ens ha donat suport i col·laborat en ell abans fins i tot de veure com seria el conte. Gràcies Cristina per creure en el nostre projecte.

Tens cap nou projecte a la vista?

Tinc un altre ja acabat que és la versió en conte d'un llibre publicat que es diu "23 maestros de corazón" de Carlos González, el professor. Ell em va donar el seu permís per poder-ho fer i col·labora amb una carta al final per als pares. És un conte molt especial que parla d'una educació diferent centrada en el cor. 

A més s'ha fet una pel·lícula-documental del mateix llibre "Entre maestros". S'ha estrenat en alguns cinemes i molt aviat s'emetrà per TVE. I ara mateix estic treballant en un altre conte també molt especial es diu "A la selva de Yuma" i es complementarà amb una meditació basada en el conte que els pares llegiran als seus fills abans de dormir.

Us recordem que podeu adquirir aquest llibre a onadaedicions.com sense despeses d'enviament (consulteu condicions)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada