dissabte, 6 d’abril del 2019

"Ayudar a otras personas con experiencias similares". L'edició hispana de Mad in America parla de "Locura para el alma"

A l'hora de triar el títol per al seu primer llibre, l'escriptora Blanca Jovaní no va pensar en "Locura para el alma" per una simple qüestió estètica. Els conceptes de "bogeria" i de "ànima" remeten a un dels objectius que l'autora benicarlanda es va plantejar quan va cometre aquest projecte: que els seus versos ajudaren a sentir-se bé amb un mateix, que la persona supere la bogeria com una malaltia i l'adopte com un manifest de viure i gaudir. Arran d'aquestes premisses, no és estrany que mitjans especialitzats s'hi fixaren en l'obra. És el cas de la versió hispana de Mad in America, un digital de suport i comunitat d'afectats i afectades en la salut mental, qui ha publicat una entrevista a Jovaní, realitzada pel periodista Hugo del Arco.

En la introducció, el redactor destaca que "Locura para el alma" "se despoja de negatividades al mostrarnos su historia y a la par, espera que ésta ayude a otras personas con experiencias similares. Un trabajo muy valiente, que hemos podido ver en directo en alguna presentación y donde a modo de Grupos de Apoyo Mutuo se canalizan reflexiones muy auténticas".

Precisament, la primera qüestió té a veure amb el títol del poemari, sobre el que l'autora apunta que "en este mundo en constante cambio a todos los niveles, es bueno no tomarse la vida tan en serio. Y el alma necesita de respuestas que a veces no concuerdan con las reglas establecidas para que esté en paz, armonía y sobre todo en coherencia con una misma". És un poemari autobiogràfic, exposa a continuació, que ha culminat en la publicació després d'anys d'escriptura. L'obra es divideix en quatre parts: vida, sanació, amor i viatges, quatre temes centrals que són, a la vegada, els eixos centrals de la seua trajectòria i aprenentatge vital.

En un altre ordre de coses, Jovaní assenyala que per a ella, l'escriptura és terapèutica, "ya sea para expresar lo que una siente, como para comunicar o crear (...) Me permite expresar sin juicios lo que siento en cada momento y liberar mi alma de las ataduras mentales, viejas creencias y estructuras rígidas de pensamiento. Incluso dejar aflorar pensamientos ocultos y sentimientos que creía que tenía olvidados o perdonados".

Sobre l'estil literari de "Locura para el alma", l'escriptora apunta que és un particular, poemes composats de paraules soltes, lliures, que en el seu conjunt formen la història. "Sería como una sucesión de fotogramas compuestos por palabras".

Hay muchas más personas de las que pensamos que pasan por el mismo proceso por el que pasé yo. Lo que pasa es que se suele esconder por miedo a los prejuicios y el estigma social tan grande que existe hoy en día. Creo que ya ha llegado la hora de que hablemos sobre temas que existen en casi todas las familias. En mis presentaciones el público suele explicar, en público o en privado, inquietudes sobre la locura y también se queda con preguntas para hacerse a sí mismo.

Podeu llegir l'entrevista sencera tot clicant ací.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada