dijous, 28 de febrer del 2013

"Més enllà de l'Ebre". Article de Josep-Lluís Carod-Rovira

Hi ha país més enllà de l'Ebre. També hi ha societat, i cultura, i pobles que travessen el cabdalós riu. Hi travessen el següent, no tan gran, però igualment simbòlic, el Sénia. És el que exposa en Josep-Lluís Carod-Rovira al seu article "Més enllà de l'Ebre", publicat a Nació Digital. En el text, el polític i escriptor parla d'aquestes terres de cruïlla i a la vegada, de perifèria respecte els seus centres. Com a exemples argumentatius, a més més, s'hi fixa en Onada Edicions, en concret en l'obra "Gerard Vergés i Príncep", la biografia del gran autor tortosí.

Mentrestant, Emigdi Subirats, de Campredó (Baix Ebre), acaba de presentar, no fa gaire, la biografia del gran poeta tortosí Gerard Vergés. L’obra ha estat publicada per Onada Edicions, una editorial situada a Benicarló (Baix Maestrat), ja al País Valencià, en la seva col·lecció Gent Nostra. Es tracta d’una iniciativa editorial al servei d’aquesta terra de cruïlla que configuren el sud del Principat, el nord valencià i el Matarranya, una realitat humana i cultural que sovint passa desapercebuda als ulls de molta gent. 

La Mancomunitat de la Taula del Sénia, les comarques de la diòcesi de Tortosa, les relacions riba i riba del riu Sénia, els mitjans de comunicació, i com no, la cultura popular… són altres dels esments de Carod-Rovira per arrodonir en la idea d'aquestes terres a les quals des de l'editorial Onada hi volem oferir un servei de promoció i difusió cultural. L'article, que podeu llegir tot clicant ací, acaba apuntant una de les problemàtiques més serioses que hi viuen les comarques nord-valencianes i ebrenques: el coll d'embut dels transports entre Castelló i Tarragona: "Massa lluny de Barcelona, les Terres de l’Ebre, a massa distància de València, el Maestrat i els Ports, mai no han estat assumides com una prioritat nacional, plenament. Però és evident que la pèssima comunicació de persones, mercaderies, idees i llengua, amunt i avall, no és cap casualitat, per més que impedir-ne el trànsit fluid sigui un desastre per a l’activitat econòmica, de tot l’eix mediterrani, no sols el catalanoparlant", apunta l'autor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada