dimarts, 30 de desembre del 2014

2014, un any de llibres - L'assaig i el pensament

La ràdiotelevisió pública, a debat

En el camp de l'assaig i el pensament, el llançament més destacat de l'any va vindre dies abans de la Diada del 9 d'Octubre i es va centrar en un tema de plena actualitat en el debat valencià: la ràdiotelevisió pública després del tancament de RTVV. Els investigadors i estudiosos Toni Mollà, Rafa Xambó, Mònica Parreño, Manuel S. Jardi i Josep Lluís Gómez Mompart, alguns d'ells extreballadors de l'ens, s'han agrupat en el Col·lectiu Ricard Blasco, en homenatge al pioner dels estudis audiovisuals valencians, i han realitzat la seua proposta per un nou model a "Reset RTVV. Per unes polítiques de comunicació al servei de la societat", un conjunt d'articles en els quals aprofundeixen en com es va aplegar a la situació límit de Ràdiotelevisió Valenciana i en quina és la recepta per una de nova que reeixca en termes de qualitat i servei públic, alhora que reivindiquen el paper dels mitjans de comunicació públics com una eina inexcusable per a una societat democràtica.

Els cinc components del Col·lectiu Ricard Blasco van escollir Ca Revolta per a l'estrena del llibre al Cap-i-casal

Publicat en la col·lecció La Nau, d'ençà octubre el llibre està realitzant una gira de presentacions al llarg del País Valencià: València, Castelló, Gandia, Sagunt, Xàtiva, etc. amb un bon éxit d'acollida entre el públic interessat en una qüestió que donarà molt a parlar en un 2015 triplement electoral.

Estudis sobre l'educació

Marc Pallarés és un novel·lista valencià, autor de "Sí, podem?" entre d'altres, que en la seua vessant professional és docent universitari i investigador en el camp del magisteri i la pedagogia. En aquest àmbit, i dins de la col·lecció Eines, enguany ha presentat algunes de les seues conclusions en l'estudi "¿Teoría de la educación o educación de la teoría?". L'obra aborda aquesta disciplina i aporta idees que contribueixen a millorar l'acció educativa tot apostant per la tecnologia i els mèdia com a ferramentes pedagògiques efectives de cara a l'alumnat.

Una aproximació entre Catalunya i Portugal

Tot i que la data de publicació és del 2013, ha estat enguany quan hem començat a distribuir per l'Estat espanyol "Catalunya, Catalunha", un conjunt d'articles al voltant de les relacions literàries i culturals entre Catalunya i Portugal. Coeditat amb la lusa Humus i amb els escrits en català, portugués i puntualment l'anglès, les aportacions d'autors com Víctor Martínez-Gil, August Bover, Esther Gimeno Ugalde, Miquel Gibert o Joan Ramon Resina posen sobre la taula les similituds, les diferències i les confluències entre aquests dos països com a realitats lingüístiques, tot centrant-se en temes com el cinema, el teatre o la filologia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada