Si hi ha cap persona experta en com ensenyar els relats comunicatius que s'amaguen darrere de les omnipresents marques (tant comercials con institucionals i personals), aquesta és Pilar Alfonso. I tot seguint en la tasca d'educar en comunicació, la professora i autora de l'assaig divulgatiu "(Tot) el que encara no saps sobre les marques" ha publicat en la revista Aulamèdia l'article "Tres preguntes sobre educació i relats de marca", en el qual d'una manera senzilla i eficaç respon a tres qüestions: què és una marca, què és un anunci, i com ensenyar els relats de marca en l'Educació Secundària.
Per a Alfonso, qualsevol cosa pot esdevindre una marca. "És, fonamentalment, identitat visual (logo i colors), identitat narrativa
(relats al voltant de la marca) i identitat axiològica (valors
identificadors)", la qual té entre els seus objectius crear una història, un relat, que ens arriba en forma de campanyes publicitàries, el màrqueting, l'empaquetatge i altres accions comunicatives que "intenten construir un món que resulte atractiu i convincent per als
consumidors. És sempre un relat breu, de comprensió fàcil i immediata,
que transmet (amb comptades excepcions) una visió eufòrica de la
realitat, lligada al consumisme".
A partir d'ací, l'autora defensa tractar aquest tema en els estudis d'ESO a través d'un prisma d'anàlisi crític amb els relats de marca. "M’agrada pensar que –en el marc de l’educació en comunicació– és
possible un enfocament comunicatiu que ensenye a entendre que és una
marca en la nostra societat. Un enfocament narratiu que ensenye a llegir
aquests nous relats tan canviants i tan iguals. Un enfocament
interdisciplinar que transpasse l’anàlisi formal i aborde el context
social i econòmic", rebla Pilar Alfonso.
Podeu llegir l'article sencer tot clicant ací.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada