dimecres, 30 de novembre del 2016
"Quan truquen de matinada" es presenta a Algemesí aquest divendres 9 de desembre
Joan Gari: “L’assaig és un gènere literari que mereix un major respecte”
dimarts, 29 de novembre del 2016
"Una conversa lliure i espontània sobre la vida". Salvador Vendrell parla de "Sobre l'alquímia de la vida"
Pilar Alfonso: “Existeix una oposició cada vegada més desigual entre cultura corporativa i cultura ciutadana”
Pilar, el llibre situa la societat davant el mirall del tòtem del màrqueting, una maquinària que empra totes les eines al seu abast. De fet, efectues una operació quirúrgica en un anàlisi molt acurat.
dilluns, 28 de novembre del 2016
Joan Francesc Peris presenta "Amors de tardor" a Oliva
"Encesa en flama": les Falles com no mai les havies llegides
dijous, 24 de novembre del 2016
"Amors de tardor" es presenta divendres 25 a Algemesí
Consumidor passius o ciutadans actius. El blog 400 Colps parla de "(Tot) el que encara no saps sobre les marques"
Fa unes setmanes, el programa Salvados emetia una entrevista de Jordi Évole amb Naomi Klein, activista especialment coneguda pel llibre No logo. Si bé el programa se centrava en la lluita de Klein contra la globalització i els efectes de l’actual sistema capitalista sobre el canvi climàtic, també materialitzat en la seua nova obra Això ho canvia tot, començava amb unes imatges sobre el dia que es posava a la venda el nou iPhone 7 d’Apple. Els seguidors de la marca que feien cua durant la nit per ser els primers a comprar-ne el nou mòbil n’explicaven els motius. I n’hi va haver un que cridava especialment l’atenció. Un xic jove, d’escassament vint anys, explicava que volia ser dels primers a comprar el mòbil perquè tindre un iPhone “dóna estatus”. Així, senzillament. Un altre jove afirmava que comprar el mòbil el primer dia, amb tot l’espectacle que crea la marca entorn d’aquesta “experiència”, genera una “emoció” que no es torna a repetir fins a la propera vegada que ets dels primers a comprar-ne un altre. Sens dubte, el relat de marca creat per Apple ha calat entre els consumidors: consumir els productes de la poma mossegada significa formar part d’una comunitat exclusiva que cuida els seus membres i els fa semblar diferents. Think different. Veure els primers deu minuts d’aquest programa recent és una bona introducció per a la lectura de (Tot) el que encara no saps sobre les marques de Pilar Alfonso, publicat per Onada Edicions.
La primera part del llibre se centra a analitzar què és una marca i com les marques han monopolitzat l’espai públic i són, per tant, presents a tot arreu. És tracta d’una part breu però contundent, fàcil de llegir però de digestió lenta (que no pesada), i acadèmica alhora que divulgativa. I és que, sota una aparença lleugera i senzilla, Pilar Alfonso ha bastit una perfecta aproximació al significat i funció de les marques en l’era de la postmodernitat. L’autora sap de què parla i sobretot sap a qui parla. El llibre duu com a subtítol Per a un diàleg amb alumnes de Secundària, el que és, alhora, tota una declaració d’intencions. L’explicació i anàlisi, realitzada amb rigor, criteri i amb multitud de referències (a altres autors, documentals, casos reals) s’adreça d’una manera clara i directa al receptor que l’autora sembla no llevar-se del cap: els adolescents alumnes de Secundària. No debades, Pilar Alfonso és professora i coneix perfectament el destinatari a qui vol adreçar-se. Aquest és un dels aspectes remarcables del llibre: per fi, un llibre destinat explícitament als joves, s’adreça a ells directament, de tu a tu, els apel·la i els situa en el centre del missatge. L’estil divulgatiu, però rigorós, es complementa amb un recurs metadiscursiu que té com a finalitat ordenar l’exposició de les idees per a guiar i acompanyar el lector. L’autora construeix el relat conjuntament amb els joves als quals es dirigeix, que se sentiran constantment apel·lats i es veuran contínuament obligats a reflexionar-hi abans de passar pàgina. Pilar Alfonso no es conforma amb dir la seua, sinó que vol sacsejar consciències, les dels més joves, a partir de dades objectives, perquè s’aturen a pensar, ni que siga per un moment, si volen ser consumidors passius o esdevindre ciutadans actius.
La segona part del llibre analitza detalladament deu relats
de marca. La selecció inclou des de marques esportives, de moda, de
begudes i d’alimentació o d’ordinadors fins a d’altres que poden
sorprendre els joves: una ONGD, un club esportiu, una ciutat i fins i
tot un museu i un actor. Tot és susceptible de ser marca, ens vol
explicar Alfonso, i tota marca postmoderna construeix el seu relat,
lleuger i sempre positiu, a la recerca de la felicitat dels ciutadans consumidors. Han deixat de ser simplement marques, per passar a ser lovemarks.
Cada anàlisi ens aproxima al relat construït per la marca i al mateix
temps ens presenta un contrarelat que el qüestiona. Ací l’autora, de
manera molt intel·ligent, cedeix sovint la paraula i el contrarelat,
real i ben documentat, sol estar presentat mitjançant textos d’altres
autors i obres. Aquest contrapunt és imprescindible si es pretén que els
joves reflexionen sobre si volen continuar sent “consumidors
consumistes” o “ciutadans raonablement informats i crítics”.
Sens dubte, (Tot) el que encara no saps sobre les marques és una lectura imprescindible per als alumnes de secundària als quals s’adreça l’autora (però no només per a ells! que un servidor també n’ha gaudit i n’ha aprés): un text per a aprendre, per a reflexionar, per a entretindre’s, per a veure, per a navegar, per a llegir-ne d’altres… I és que (Tot) el que encara no saps sobre les marques pot ser un relat per a llegir d’una tirada com qui llig una novel·la, o pot ser una obra per a seure i digerir pausadament, ja que ens presenta tot un calidoscopi de textos, documentals, anuncis publicitaris i altres obres escrites que ens permeten molts i diversos graus d’aprofundiment. Els joves (i no tan joves) es trobaran amb una anàlisi acadèmica i divulgativa a parts iguals però que defuig tant el simplisme com el didactisme. Sens dubte, li ho agrairan, a l’autora.
No voldria acabar aquestes línies sense remarcar també, la valentia i l’aposta d’una editorial petita (i perifèrica, en dirien alguns), com és Onada Edicions, per una obra difícil de classificar, que si bé va adreçada, ja des del subtítol, a l’alumnat de Secundària (amb un mercat ample, per tant) es veu constreta per uns currículums tancats i encotillats. Ara toca als docents, companys de l’autora i també de qui ara escriu, trencar prejudicis i apostar per obres no literàries que ens poden aportar tant, a alumnes i professors. Llegir amb l’alumnat (Tot) el que encara no saps sobre les marques, de Pilar Alfonso, ens permetrà no només llegir un assaig, sinó també debatre, veure algun documental, analitzar anuncis de televisió, presentar altres obres que tracten el mateix tema, com el No logo de Naomi Klein (per citar-ne només el més conegut) o aprofitar per veure algun fragment de programes de televisió, com aquell amb què començaven aquest text. Tot plegat, molt més interessant que no llegir una altra novel·leta d’aquelles que… Ja sabeu. Think different.
Natxo Moral Reig
@imoralr
Professor de Valencià i Cultura Audiovisual a l’IES el Quint de Riba-roja de Túria
"Biografia de Francesc Mestre i Noè" es presenta el divendres 2 a Tortosa
dimecres, 23 de novembre del 2016
Roc Salvadó i Joan Martínez parlen de "200 anys de la fi de la guerra del Francès a les Terres de l'Ebre" a Canal 21
Vídeo de la presentació de "Dimonis de la riera encesa" a Ulldecona
"Un aplec de deu relats fets amb temps i deixats macerar sense pressa". "Insòlita memòria" vist per Antoni Rovira
dimarts, 22 de novembre del 2016
Preparant novetats: Biografia de Francesc Mestre i Noè. Cronista de Tortosa, de Núria Menasanch
diumenge, 20 de novembre del 2016
Joan Bofarull, entrevistat a Temps de Muixeranga
divendres, 18 de novembre del 2016
Clara Gil porta els versos de "Sobreviurem" aquest dissabte al Poble Nou de Benitatxell
dijous, 17 de novembre del 2016
Preparant novetats: "(Tot) el que encara no saps sobre les marques" de Pilar Alfonso
"Descobrir la complexitat de la societat valenciana a través del seu folklore". Ara Castells parla de "Les muixerangues valencianes"
dimecres, 16 de novembre del 2016
Onada participarà a la FIra de l'Oli Novell, dels Cítrics i del Comerç de Santa Bàrbara, al Montsià
La Fira romandrà oberta des del divendres 18 al vespre fins la nit del diumenge 20 de novembre. Al voltant de les parades hi ha un complet programa d'activitats: teatre, tallers, passejades en carros, marxes ciclistes i molt més.
Quan "El jardí de les delícies" entrevistà Manel Alonso per "Si em parles del desig"
"Semblava que la història només passava a les capitals i les grans ciutats". Surtdecasa entrevista l'historiador Roc Salvadó
"Alfred i els tres peixets del matí" es va presentar a Barcelona
Joan Borja i Sanz presenta "Sobre l'alquímia de la vida" a Altea
dimarts, 15 de novembre del 2016
L'agenda de Nadal de les Contalles de Muniatto
- Diumenge 27 de novembre a la Fira de Nadal d'Aldover
- Dissabte 3 de desembre a la Trobada d'Art i Artesania de Tortosa
- Divendres 9, dissabte 10 i diumenge 11 de desembre a la Fira de Nadal de Roquetes
- Dissabte 17 de desembre a la fira de Nadal de Campredó